5 FAKTOR KENAPA KULIT ANAK KERING.

Siapa ada masalah kulit sensitif, sangat kering atau eczema? Stress kan bila datang rasa gatal tu, asyiklah tergaru-garu! Kita yang dewasa ni pun dah tahu macam mana seksanya bila berkulit kering, apatah lagi bayi kita.

Kadang-kadang bila tengok mereka menggaru, sampai menangis-nangis sebab luka dan pedih. Alahai, hati ibu bapa mana yang tahan tengok kan.Dengan cuaca panas dan udara yang tak berapa bersih di Malaysia ni, kadang-kadang boleh buatkan ibu bapa risau nak bawa anak mereka keluar rumah.

Penyebab Kulit bayi kering!

Kulit bayi pun sama je macam kita, boleh mengalami kekeringan kulit. Kulit boleh menjadi kering disebabkan kadar air yang kurang pada bagian luar kulit, yaitu epidermis. Faktor ni dapat terjadi akibat berbagai hal, yaitu:

1. Lingkungan. 
Suhu lingkungan memengaruhi kesehatan kulit. Lingkungan yang panas dan kering dapat menyebabkan kulitnya kehilangan cairan. Namun, penggunaan pendingin ruangan (AIR COND) pun boleh menyebabkan hal ini terjadi.

2. Salah pilih sabun. 
Sabun mandi yang di pakai boleh jadi penyebab kulit bayi kering. Biasanya, hal ini terjadi karena bayi Kita tak sesuai dengan sabun yang digunakan. Apalagi kalau kulit bayi Kita ni sensitif. So, pastikan pilih sabun yang tiada bahan mekuri tau terlebih buih.

3. Masalah kulit lain.
Seperti ekzema, Ekzema pun menjadi penyebab kenapa kulit bayi Kita kering dan terkelupas. Eksema adalah masalah kulit yang selalu berlaku pada bayi dan anak-anak, yang disebabkan oleh berbagai faktor, macam alergi makanan, asma, demam, alergi lingkungan, dan genetik penyakit keluarga.

4. Baju yang terlalu tebal. 
Bukanlah nak suruh anak tu pakai baju sexy mexy ye, atleast jangan la kita pakaikan anak dengan baju yang selalu sarat. Pilih baju yang sesuai dengan suhu kita kat malaysia ni. Jangan berangan nak pakaikan baju ala-ala duduk salji.

5. Kurang minum air.
Kalau anak kita dah lebih dari 6 bulan, dah boleh bagi air masak yang cukup untuk balance kan balik kelembapan kulit mereka.

 
sumber diambil dari aizah zarirah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *