BAYI YANG BARU LAHIR TIADA SISTEM IMUN SENDIRI

BAYI YANG BARU LAHIR TIADA SISTEM IMUN SENDIRI.

Sistem imun merupakan sistem yang bekerja melindungi tubuh dari bermacam perkara yang membolehkan tubuh mengalami sakit.

Bayi yang baru lahir sangat mudah di jangkiti penyakit kerana sistem imunnya yang sangat lemah. Ia mendapatkan sistem imun dari ibunya dan kekebalannya belum mampu melindungi dirinya sendiri.

Ketika usia bayi dalam kandungan hampir matang atau sampai waktu untuk lahir, sistem imun ibu akan berpindah kepada janin melalui pembuluh darah dan jugak plasenta.

Apa komponen yang berpindah dari sistem imun ibu?

Ada antibodi yang di bentuk oleh tubuh untuk melawan racun, bakteri, virus dan zat asing yang lain. Ia di kenali sebagai Immunoglobulin G (IgG).

Dari pelbagai immunoglobulin, IgG la yang dapat melintasi plasenta dan merupakan antibodi yang paling kecil yang dibentuk tubuh tetapi jumlahnya paling banyak. Lebuh kurang 75 hingga 80 peratus IgG dari jumlah antibodi yang dibentuk.

Oleh karena itu, bayi yang lahir pramatang sangat mudah terkena berbagai penyakit karena tidak mendapatkan antibodi yang cukup dari ibunya.

Bagi memenuhi kekebalan bayi, mereka sangat perlukan Immunoglobulin A, Immunoglobulin D, Immunoglobulin E, Immmunoglobulin G, dan Immunoglobulin M. Immunoglobulin ini antibodi lengkap yang boleh di dapati dari susu ibu.

Sebab itu susu ibu di anggap makanan paling sempurna. Susu awal ibu atau kolostrum mengandungi banyak antibodi yang cukup untuk melindungi bayi selepas lahir. Selain itu, ia mudah di cerna serta beri manfaat hebat untuk tumbesaran bayi.

Jadi manfaatkan susu ibu dengan penyusuan yang lengkap. Manfaatkan juga kelebihan #milkupcandydalam dunia penyusuan anda.

#milkupcandyhq
#milkupcandymalaysia
#tipssharingmilkupcandy
#sharingtips
#terbuktiberkesan
#supportbreastfeeding

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *