Kenapa bayi tersenyum ketika tidur

“Comelnya dia senyum. Mimpi apalah tu.”

Tentu rasa teruja lihat senyuman pertama bayi anda. Lebih-lebih lagi senyuman tu nampak lebih kerap ketika dia sedang tidur.

Kenapa baby selalu tersenyum ketika tidur?

1. SENYUMAN AWAL TERHASIL DARI GERAKAN REFLEKS. Secara saintifik, ianya merupakan sesuatu yang tidak dikawal oleh bayi. Senyuman yang terhasil ketika tidur atau berjaga itu bukanlah terhasil daripada tindakbalas emosi bayi terhadap apa yang dilihat atau apa yang difikirkannya. Menurut ahli psikologi, senyuman reflek terhasil ketika bayi berusia 3 hari hingga 2 bulan.

2. BAYI TIDAK MEMPUNYAI KEBOLEHAH BERMIMPI. Menurut neurosaintis, bermimpi adalah sebuah proses kognitif yang hanya dapat berlaku apabila anak kecil mampu membayangkan sesebuah perkara secara visual dan spatial. Jadi kalau bayi bermimpi, mungkin tak serupa seperti yang kita alami.

3. KEBOLEHAN BAYI UNTUK TERSENYUM AKAN TERUS BERKEMBANG. Seiring dengan perkembangan usia, senyuman bayi juga akan semakin berkembang. Bayi yang berumur 6-8 bulan mempamerkan senyuman mengikut reaksi senyuman muka anda. Senyuman ini adalah reaksi kepada pengalaman sensori dan bukanlah reaksi sosial terhadap emosi mereka.

Senyuman mereka sangat menawan bukan? Biarpun kita telah tahu apa sebabnya tersenyum, namun senyuman mereka buat kita rasa bahagia.

Tambah lagi senyuman bahagia dengan #milkupcandy. Susu banyak, senyuman terukir.

#milkupacandymalaysia
#tipssharingmilkupcandy
#terbuktiberkesan
#supportbreastfeeding

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *