PENTING KE FIRST AID KIT ADA KAT RUMAH?

PENTING KE FIRST AID KIT ADA KAT RUMAH?

Dulu akak pernah ada pengalaman ngeri, anak lari dari tangga terhantuk dahi. Terus darah tak berhenti. So, akak pun mula lah nervous tak tau nak buat apa. Terketar-ketar tangan ni hah.

Dari pengalaman barulah akak sedar. Wajibnya disetiap rumah perlu ada kotak first aid kit. Pada akak, ubat paling penting yang perlu ada dalam kotak tersebut ialah ubat antiseptik dan cotton wool, minyak gamat, dan juga plaster. Tapi, kotak first aid ini adalah untuk keperluan luaran sahaja. Jadi kalau nak ubat dalaman pulak, sebaiknya minta nasihat dari pada doctor dulu.

Kalau kita sedar yang kita ada anak kecil kat rumah, medical kit ni adalah salah satu yang perlu kita titik beratkan.

Jangan ulang kesilapan akak.

Sekurang-kurangnya kita dah ada kelengkapan emergency ini untuk mengurangkan rasa sakit atau membalut luka sebagai bantuan awal kecederaan. Mungkin ramai diantara kita yang masih tidak sedar akan kepentingan kelengkapan ini di rumah. Tapi bila jari dah kena pisau atau anak jatuh depan laman rumah, masa tu lah kita kelam-kabut cari bandage, pembalut luka, minyak dan sebagainya.

Jadi, kalau berlakunya pendarahan kat rumah:

1. Sediakan Sapu tangan yang bersih. Atau Kain biasa yang bersih dan mudah menyerap

2. Ambik kain bersih tadi dan terus tekan langsung di tempat luka untuk hentikan pendarahan

3. Masa tengah tekan kain kat tempat luka tadi. Sebolehnya elakkan dari memegang atau menempoh kain yang digunakan untuk melapik tempat luka. Ini bertujuan meminimakan jangkitan kuman di tempat cedera tersebut.

sumber di ambil dari aizah zarirah

Semua ni akak memang akan simpan untuk kegunaan luaran. 

Therapy oil akak gunakan kalau tetiba anak terkena kembung perut, tapi akak akan guna setiap hari untuk bagi keselesaan pada anak. 

Happy Boo pulak akak simpan sebagai incase bila anak selsema. Kadang anak ni susah sangat makan ubat. Bila Ada Happy Boo di rumah akak boleh terus spray je kat kawasan Zon T. 

Yang macam paip tu untuk sedut hingus, hehehe. Senang sebab anak tak pandai nak buang hingus tu kan. Apa lagi yang masih baby.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *